رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: در موضوع قراردادهای شهرداری با اشخاص حقوقی و حقیقی، خصوصی و عمومی قبلاً هم گفتم که اشکالات جدی وجود دارد، در مدت حضور کوتاه خودم، در کمیسیون ماده 38 اشکالات این قراردادها را بیشتر مشاهده کردم. در این جهت تخلفات و بی‌دقتی برخی مدیران که عمدتاً هم به گذشته بر می‌گردد، مشهود است.
کد خبر: ۷۸۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴ 02 October 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: رئیس شورای شهر شیراز عصر امروز در صحن علنی شورا با بیان اینکه چندین هزار نفر کم‌شنوا و ناشنوا در سطح استان فارس داریم که عمدتاً با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ابراز داشت: این جامعه‌ی پرجمعیتِ ناشنوا و یا کم‌شنوا، مشکلات زیادی از جمله ازدواج، اشتغال و تأمین مخارج زندگی را دارند که باید از سوی نهادهای مختلف مسؤول موردتوجه جدی قرار گیرد.

عبدالرزاق موسوی با اشاره به ضرورت ارتقاء فرهنگ ارتباط با یک فرد ناشنوا و حمایت از او برای یک زندگی عادی در سطح خانواده و جامعه ادامه داد: این قشر نیازمندِ نه ترحم، بلکه صبر، حوصله، حس انسان‌دوستی و انجام وظایف منطقی تک‌تک ما هستند، ناشنوایان و کم‌شنوایان مانند همه معلولان، جمعیت قابل‌توجهی از جامعه ما هستند و در نتیجه کمک به آن‌ها در تأمین هزینه‌های درمانی و تجهیزات مورد نیاز برای زندگی، وظیفه‌ی ذاتی دولت به معنای عام آن است.

وی افزود: از همین رو، تأمین و تطبیق زیرساخت‌های لازم برای این قشر که بخش قابل‌توجهی از شهروندان کلان‌شهر شیراز هستند، وظیفه نهادها و دستگاه‌های خدمات‌رسان ازجمله شهرداری شیراز نیز به حساب می‌آید.

این عضو شورا با اشاره به روز سالمندان و ضرورت توجه و حمایت از این قشر گفت: اگرچه در افکار عمومی پیری با تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کارافتادگی توصیف می‌شود اما واقعیت این است که برخلاف تصورات، سالمندی در تمام دنیا دستاوردی خوب و موفقیت‌آمیز محسوب می‌شود، چرا که به این معنی است که زیرساخت‌های حوزه بهداشت، درمان و پیشگیری به قدری ارتقا پیدا کرده که طول عمر طبیعی افراد و در نتیجه جمعیت سالمندان افزایش داشته است.

توجه به مشکلات سالمندان

وی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهند که با افزایش امید به زندگی و کاهش زاد و ولد، جمعیت جهان در حال پیر شدن است، در ایران ما نیز بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان در سال 2050 میلادی به بالای 26 درصد جمعیت خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود که در 30 سال آینده، ایران در زمره‌ی یکی از سالمند‌ترین کشور‌های جهان قرار گیرد بنابراین توجه به مشکلات این قشر و تلاش برای حل آن‌ها، بسیار مهم است.

رئیس شورای شهر شیراز تأکید کرد: ما به‌ حکم قانون در قبال سالمندان مسئولیت داریم، بندهای 5 و 7 ماده 80 قانون شوراها می‌تواند فرصت مناسب قانونی باشد تا با استفاده از ظرفیت همه سازمان‌ها و نهادهای متولی خدمت‌رسانی به این قشر، شورای شهر و شهرداری نیز نقش خود را بهتر ایفا کند؛ از ریاست کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری درخواست می‌کنم، در این زمینه و با همکاری سازمان‌های متولی طرحی را تهیه و به شورا ارائه کنند.

موسوی در بخش دیگر سخنان خود ابراز داشت: در بررسی طرح‌ها و لوایح، ما مکلف هستیم مواردی که به دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر برمی‌گردد، را به آن‌ها ابلاغ کنیم. از شهردار شیراز می‌خواهم در جهت هماهنگی بیشتر مدیران شهرداری و اجرای برنامه‌ها و مصوبات شورای اسلامی و تسریع و تسهیل امور مردم، بر مدیران و معاونین خود نظارت بیشتر و جدی‌تری را اعمال کنند.

وی با بیان اینکه شیراز به‌حق پایتخت فرهنگی و به‌ ویژه گردشگری ایران است، گفت: کارگروه مشترک گردشگری بنا به پیشنهاد شورای اسلامی شهر با حمایت معاون گردشگری و زیارت استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و اتاق بازرگانی تشکیل‌ شده است و ما باید از ظرفیت‌ها و حمایت‌های استانی و ملی استفاده کنیم.

این عضو شورا یادآور شد: دیروز در فرصت کوتاهی که در مجلس پیش آمد به وزیر کشور درخواست کردم که باید کمک کنید تا شیراز به حق و جایگاه خودش برسد و وی نیز قول همکاری داد؛ در این خصوص از رئیس کمیسیون گردشگری درخواست می‌کنم، با حضور و پیگیری مستمر و مؤثر در تحقق این مهم تلاش و گزارش کارگروه را به‌صورت منظم به شورا ارائه کنند.

اشکالات جدی بر قراردادهای شهرداری

موسوی با بیان اینکه ما در قانون وظایفی در حوزه عمومی بر عهده‌ داریم و انجام این وظایف مستلزم تلاش و توجه بیشتر شورا است، اظهار داشت: تنظیم تفاهم‌نامه بین شهرداری و سایر سازمان‌های خدمات‌رسانی با نظارت شورای اسلامی شهر و در مواردی خود شورا از بدیهیات این امر است، همکاری همه سازمان‌های خدمات‌رسان حوزه شهری با یکدیگر و شورای اسلامی شهر شرط لازم برای توسعه شهر است؛ در این جهت خوشبختانه حمایت‌های استاندار، معاونین وی، فرمانداری شهرستان و سایر مقامات استانی وجود دارد. از این فرصت باید استفاده کنیم که رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای شورا در این زمینه نقش مهمی دارند.

رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: در موضوع قراردادهای شهرداری با اشخاص حقوقی و حقیقی، خصوصی و عمومی قبلاً هم گفتم که اشکالات جدی وجود دارد، در مدت حضور کوتاه خودم، در کمیسیون ماده 38 اشکالات این قراردادها را بیشتر مشاهده کردم. در این جهت تخلفات و بی‌دقتی برخی مدیران که عمدتاً هم به گذشته بر می‌گردد، مشهود است.

وی ادامه داد: بخشی از اشکالات ناشی از عدم رعایت مقررات شکلی در نحوه تنظیم قرارداد، بخشی ناشی از نحوه اجرا و بخشی هم متأسفانه بی‌توجهی به حقوق طرفین و محتوای قرارداد است که موجبات ایجاد مشکلات برای مردم و تضییع حقوق شهرداری شده است؛ البته قاضی کمیسیون به‌حکم وظیفه مدیران متخلف را به سازمان بازرسی معرفی می‌کند، این‌ها باید از بین برود.

موسوی خطاب به شهردار شیراز گفت: از شهردار درخواست می‌کنم در مورد اشکالات قراردادهای شهرداری دستورات لازم را صادر کند، از رئیس و اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه حقوقی و املاک که به نمایندگی از شورا و به‌موجب بند 14 ماده 80 قانون شورا مسئولیت دارند نیز درخواست می‌کنم با حساسیت بیشتر به کمک اداره‌کل حقوقی و سایر بخش‌های مرتبط شهرداری در این زمینه راهکاری را مشخص و در صورت نیاز به مصوبه، به تصویب شورا برسانند و گزارش این امر هم به شورا ارائه شود.

این عضو شورا یادآور شد: در جلسات مشترک با شهرداری، در موضوع اولویت پروژه‌ها در سال جاری به توافقاتی دست‌یافته‌ایم و انتظار می‌رود گزارش منظم پیشرفت پروژه‌های مذکور به شورا ارائه شود.

موسوی افزود: در تقدیم شاخص‌های کمی برنامه پنج‌ساله سوم به شورا تأخیر شده است، موضوع برنامه بیست‌ساله هم باید مورد توجه قرار گیرد و در پایان همان‌طور که طی نامه رسمی هم درخواست شده گزارش عملکرد شش‌ماهه مناطق شهرداری، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری به تفکیک و با در نظر گرفتن بودجه 1398 در موعد مقرر به شورا ارائه تا امکان بررسی و ارزیابی دقیق آن‌ها فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار